Het begrijpen van Calorieën

Calorieen

Calorieën zijn een maat voor de hoeveelheid energie in voedsel. Weten hoeveel calorieën in ons voedsel zit kan ons helpen om het evenwicht te bepalen van de energie die we steken in in ons lichaam met de energie die we gebruiken. En dat is de sleutel tot een gezond gewicht.

Een gemiddelde man heeft ongeveer 2.500 kcal (10.500 kJ) per dag. Voor een gemiddelde vrouw, is dat cijfer is ongeveer 2.000 kcal (8.400 kJ) per dag. Deze waarden kunnen variëren, afhankelijk van onder andere de leeftijd en het niveau van de lichamelijke activiteit . 

We meten de hoeveelheid energie die in een item van voedsel zit in calorieën, net zoals we het gewicht van dat bestanddeel van het voedsel in kilogram meten. Als je probeert om gewicht te verliezen, is het een goed idee om minder te eten en meer actief te zijn. Minder eten is belangrijk wanneer je probeert om gewicht te verliezen, zelfs als je al een evenwichtige voeding inneemt.

Calorieën en energiebalans

Wanneer we eten en drinken, stoppen we energie (calorieën) in ons lichaam. Ons lichaam gebruikt dan deze energie op, en hoe meer we fysiek actief zijn, hoe meer energie (calorieën) we gebruiken.
Om een stabiel gewicht te behouden, moet de energie die wij in ons lichaam stoppen hetzelfde zijn als de energie die we verbruiken door onze normale lichaamsfuncties en fysieke activiteit. Als er een aantal dagen zijn waarin we meer energie innemen dan we verbruiken, dan moeten er ook dagen zijn waar die tegenovergesteld zijn, zodat de totale energie in en verbruikte energie in balans blijven.
Gewichtstoename treedt op wanneer we regelmatig meer energie in ons lichaam stoppen dan we verbruiken. Na verloop van tijd wordt de overtollige energie door het lichaam opgeslagen als vet. Onderzoek toont aan dat de meeste volwassenen meer eten en drinken dan ze nodig hebben, en dat ze denken dat ze meer fysiek actief zijn dan ze werkelijk zijn.

Controleer de calorieën in voedsel

Het kennen van de calorie-inhoud van voedingsmiddelen kan een handig hulpmiddel zijn als het gaat om het bereiken of handhaven van een gezond gewicht. Het kan ons helpen om de hoeveelheid energie bij te houden die we eten en drinken en zorgt ervoor dat we niet te veel consumeren.

De calorie-inhoud van veel voedingsmiddelen staat vermeld op de verpakking op het voedingswaarde-etiket, dat je vaak op de achterkant of zijkant van de verpakking vindt . Deze informatie wordt weergegeven onder het kopje ‘Energie’. De calorie-inhoud wordt vaak gegeven in kcal, dat is een afkorting voor ‘kilocalorieën’, en ook in kJ, wat een afkorting is voor kilojoules.
Een ‘kilocalorie’ is een ander woord voor wat gewoonlijk een ‘calorie’ wordt genoemd; dus 1.000 calorieën wordt geschreven als 1.000 kcal.
Kilojoules is de metrische meting van calorieën. Om de energie-inhoud in kilojoules te vinden, vermenigvuldig dan het caloriecijfer met 4,2.
Het label zal je meestal vertellen hoeveel calorieën er zitten in 100 gram of 100 ml van het eten of drinken, dus je kunt de calorie-inhoud van verschillende producten vergelijken. Veel labels geven ook het aantal calorieën aan van ‘een deel/portie van het voedsel. Maar vergeet niet dat jouw idee van ‘een portie’ niet hetzelfde hoeft te zijn als die van de fabrikant, er kunnen dus meer calorieën zitten in jouw portie dat je eet.
Je kunt deze calorie-informatie gebruiken om te beoordelen of een bepaald soort voedsel in je dagelijkse calorie-inname past. Als leidraad: de gemiddelde man heeft 2.500 kcal (10.500 kJ) nodig om zijn gewicht te behouden, en de gemiddelde vrouw 2.000 kcal (8.400 kJ).
Sommige restaurants zetten calorie-informatie op hun menu, dus kun je ook de calorie-inhoud van de voedingsmiddelen bepalen bij het uit eten gaan. Calorieën moeten gegeven worden per portie of per maaltijd.

Controleer de calorieën die je gebruikt

De hoeveelheid calorieën die mensen gebruiken bij het doen van een bepaalde fysieke activiteit varieert en is afhankelijk van een aantal factoren, waaronder de grootte en leeftijd.
Hoe krachtiger je een activiteit doet, hoe meer calorieën je verbruikt. Zo zal snellopen meer calorieën gebruiken dan lopen in een gematigd tempo.

Afvallen

Als je gewicht toeneemt, betekent dit meestal dat je regelmatig meer meer calorieën eet en drinkt dan je gebruikt via de normale lichaamsfuncties en de fysieke activiteit.
Om gewicht te verliezen moet je die balans omdraaien. Je moet beginnen met meer energie te verbruiken dan je gebruikt, en doe dit over een langere periode. Je kunt door gezonde veranderingen aan te brengen in je dieet, zodat je minder calorieën eet en drinkt .
De beste aanpak is om deze veranderingen te combineren met een verhoogde lichamelijke activiteit. Je kunt ook praten met je huisarts of een voedingsdeskundige en meer advies krijgen over het bereiken van de juiste energiebalans en het verliezen van gewicht.

 

Wil je afvallen maar weet je niet waar je moet beginnen? Lees onze artikel “Het Mentale Dieet Plan” die winnaar is van de beste dieet plan aller tijden! Zo hoef je niet zelf alles uit te zoeken en staat alles netjes voor je klaar.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>