Gezond eten in 6 stappen

gezonde voedselVeel experts zijn het er over eens dat gezond eten het bewezen advies is voor balans, variatie en mate in je dieet. Dit betekent dat je veel variërend kan eten zonder al te veel calorieën of te veel van hetzelfde binnen te krijgen. Hieronder geven we je advies om gezond te eten, en toch te blijven genieten van wat je eet.

1. eet veel verschillende voedingsmiddelen om verschillende voedingsstoffen binnen te krijgen. Je hebt meer dan 40 verschillende voedingsstoffen nodig om gezond te blijven, en er is geen enkel voedsel dat ze alle 40 bevat. Hoeveel je eet heeft ook te maken met hoeveel je calorieën nodig hebt. Het is daarom een goed idee om de voedingswaarde op verpakkingen te bekijken en uit te vinden hoeveel calorieën een portie bevat.

2. Eet voldoende granen, fruit en groente. Uit enquêtes blijkt dat de meeste Nederlanders hier niet voldoende van binnenkrijgen. Dus kijk eens in alle kookboeken die je in huis hebt en misschien vind je wel een recept dat je verleidt om iets nieuws te proberen. Dit is misschien wel het beste advies op het gebied van gezond eten!

3. Eet kleine porties. Probeer je in te houden met grote hoeveelheden. Als je een gezond dieet voor jezelf wilt creëren, is het makkelijker om dingen te eten die je lekker vind, maar dan in kleinere porties.

4. Eet op vaste tijden. Sla geen maaltijden over, aangezien je dan alleen maar sneller geneigd bent om dat later weer in te halen. Als je hongerig bent, gebeurt het helaas vaak dat je niet meer denkt aan gezonde dingen en je jezelf volpropt met vette hapjes. Je mag best tussen maaltijden door snacken, maar niet zo veel dat het een complete maaltijd wordt!

5. Je moet voedsel niet verbannen. Het is beter om een strategie te verzinnen die je helpt met het verminderen van je favoriete snacks en ongezonde maaltijden. Als je ze met mate eet zal je gezondheid verbeteren, zonder dat je tekort komt. Zo kan bijvoorbeeld een hapje chocola geen kwaad.

6. Om de toevoer van vetten te beperken, kan je halfvolle melkproducten en magere vlees kopen. Maar als je gesteld bent op je gefrituurde kip, hoef je het niet compleet in de ban te doen. Probeer het gewoon minder vaak te eten. Als je uit eten gaat met een vriend, deel dan je maaltijd, vraag om een doggybag of neem een kleinere portie dan je normaal zou nemen.

Het is belangrijk om je veranderingen in je eetpatroon stelselmatig in te voeren. Verwacht niet dat je in een klap je eetgewoontes kan veranderen. Hopelijk helpt dit simpele advies om je te een gezonder leven te laten leiden.

Bekijk deze leuke filmpje voor meer advies over gezonde voeding en leefstijl en doe de test!

Gezond eten betekent niet altijd saaie of moeilijk te maken maaltijden. Om heerlijke alternatieven te ontdekken waarvan je nooit zou verwachten dat gezond zou zijn, lees je verder hier. Schrijf je in bij het Mentale Dieet Plan en ontvang gratis een recepten boek.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.7/5 (3 votes cast)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>