BMI berekenen dikke onzin?

bmi berekenen nederlandse hartstichting

Klik op de bovenste afbeelding om je Body Mass Index (BMI) te berekenen, met de rekentool van het Nederlandse Hartstichting. De BMI is ooit bedacht als maat voor de bevolking, en is vooral geschikt voor mensen met een gemiddelde spier en vetmassa. De maat is minder geschikt voor mensen die een afwijken van het gemiddelde.

Heb je overgewicht en wil je direct hier wat aan doen, dan raden wij het volgende afvallen programma aan, voor meer informatie klik hier.

In het kort BMI is een berekening van je lengte en gewicht met als resultaat een specifieke getal. Als dit getal boven de 25 ligt, dan ben je overgewicht… maar raad eens. Het is niet heel nauwkeurig!

Uit een nieuwe studie wordt beweerd dat de BMI, welke voor de laatste 180 jaar gebruikt is om te bepalen of een persoon een gezond of ongezond gewicht heeft, in 50% van de gevallen voor vrouwen en 20% van de mannen, gezond aangeeft terwijl zij overgewicht zijn. De formule die door iedereen gebruikt wordt, van dokters tot zorgverzekeraars en de fitnessindustrie, is niet meer van deze tijd en is niet de beste manier om te bepalen of iemand gezond is of niet.

De studie onder 9000 mensen werd er gebruik gemaakt van het vet-naar-spiermassa verhouding om overgewicht te ontdekken, maar ze ondervonden dat veel vrouwen, vooral boven de 50, welke hun BMI suggereert dat zij gezond zijn, hadden eigenlijk overgewicht.

Terwijl de BMI gezien wordt als een meetlat om iemands gezondheid te bepalen is gebaseerd op de lengte en het gewicht, meet het niet het percentage aan lichaamsvet. Een ideaal percentage aan lichaamsvet ligt rond de 10-15% voor mannen en 16-25% voor vrouwen. Mocht je er zo strak uit willen zien als een bodybuilder of een fitness atleet, dan dient dit nummer nog lager te liggen.

Met de steeds belangrijkere ontdekking van overgewicht, is het cruciaal geworden dat er een nieuwe methode komt om te bepalen of iemand overgewicht is of niet.

De huidige BMI berekening onderschat overgewicht, lichaamsvet en vetweefsel aanzienlijk, en daarom zijn deze problemen groter dan dat het in de medische wereld bekend is.

Nu de geloofwaardigheid van BMI heroverwogen dient te worden, hebben onderzoekers een alternatieve manier voorgesteld om overgewicht te bepalen door middel van begeleiding van gewichtsverlies, oefenprogramma’s en medicijn therapie. Simpele metingen van middelomtrek, heupomtrek, taille-heup verhoudingen hebben ook populariteit vergaard om het verschil te bepalen tussen gezond en ongezond.

Dit betekent niet dat je het BMI moet uitsluiten, want het blijft een goeie hulpmiddel om jou gezondheid te bepalen en of je moet afvallen vanwege overgewicht. Het is dus belangrijk om te weten dat het slechts een algemeen middel is. Veel factoren kunnen invloed hebben op het BMI, waaronder lichaamstype, leeftijd, geslacht en de aanwezigheid van spieren. Daarom is het zo belangrijk voor mensen om met hun dokter over hun gewicht te praten, vooral als ze schommelingen in het gewicht meemaken, welke kan duiden op andere gezondheidsproblemen.

Bekijk deze video voor een korte introductie over de BMI, en doe de test!

 
Wat kun je doen?
De eerste stap om je BMI in orde te krijgen is door gezonder te gaan eten en regelmatig te bewegen. Gebruik andere methodes zoals taille-heup verhouding metingen om je gezondheid te bepalen. Het voorkomen van meer gewicht en het langzaam reduceren van gewicht naar een gezond niveau is een uitstekend doel. Wil jij dit bereiken? Dan raden wij het volgende aan, het Mentale Dieet Plan. Een populaire afval programma waarmee veel mensen hun streefgewicht hebben bereikt.

En ook al wil je meer verliezen, het verminderen van zo weinig als 5-10% aan lichaamsvet kan drastische verandering aanbrengen in je bloeddruk, bloed cholesterol en suikerniveau.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (6 votes cast)

Reacties

  1. Sandra zegt

    Veel mensen die stoppen met roken gaan meer snoepen/snacken. Geef het lichaam de tijd om te ontgiften van het roken. Meestal verdwijnen de overtollige kilo’s weer bij een gezond(er) eetpatroon. Beweeg en drink (meer) water dat ontgift ook.

    Super dat je gestopt bent – volhouden en succes met afvallen ;-)

  2. Anita zegt

    Ik vind het zo grappig dat iedereen loopt te zeggen dat je moet stoppen met roken, door de stoppen met roken heb ik een overgewicht gekregen dat ook weer niet goed is.
    Dus wat is beter roken zonder overgewicht of je uit de naad trainen omdat je zogenaamd gezond bezig bent om niet te roken. Ik blijf wel van de sigaretten af hoor, ben het nu wel gewend maar dat eeuwige gezeur over overgewicht en hoe slecht dat is is ook niet leuk. Ik hoop een normaal antwoord te krijgen waar ik iets aan heb, ben al aan het sporten en een dieet doe ik ook maar het schiet niet op om af te vallen naar mijn oude gewicht, 10 kilo lichter.

    • Pascal zegt

      Het is allebei natuurlijk slecht, roken veroorzaakt een COPD waarbij de één er vatbaarder voor is dan de ander. Overgewicht zorgt voor allerlei andere gezondheidsproblemen dus een keuze daarin maken is kiezen tussen ongezond en ongezond. Maar als je al gestopt met roken bent, begin er dan maar niet aan want als je weer begint is het alleen maar moeilijker om nog eens te stoppen.

      Dus erg goed dat je gestopt bent, volhouden dus en neem niet teveel hooi op je vork; als je doelen voor jezelf stelt die voor jou op dit moment niet haalbaar zijn, begin er niet aan want je bent ook maar een mens en dat houd je dan ook niet (lang) vol. Heb je het gevoel dat je het roken onder controle hebt, begin dan met sporten; heb je het sporten onder controle, ga dan pas op je voeding letten; maar altijd, houdt het voor jezelf haalbaar.

      Lukt het niet om af te vallen, kijk dan eens goed naar je voedings -en sportpatroon; houdt bij wanneer je en of je genoeg gaat/eet en kijk of je daar iets kan vinden. Maar geef je lichaam wel de tijd om aan te passen; roken verhoogd de stofwisselingssnelheid en van stoppen kom je dus aan. MIsschien een ideetje om je stofwisseling te verhogen?

      Er is iig genoeg op het internet te vinden dus kies iets uit wat bij je past.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>